Tattariharjuntie

  • Projektin kesto: 6/2024 – käynnissä
  • Tilaaja: Helsingin kaupunki
  • Sijainti: Tattariharjuntie, Helsinki

Projektin yleiskuvaus

Hanke kattaa kaksi merkittävää kokonaisuutta: Tattariharjuntien katusaneerauksen ja Malminkentän pohjoiset koerakenteet.

Tattariharjuntien katusaneeraus: Hankkeen keskeisin osuus on Tattariharjuntien 1,8 km pitkä katusaneeraus, jossa ajoratoja laajennetaan ja erilliset pyöräkaistat lisätään. Työ kattaa myös sivukatujen saneeraukset, jotka sisältävät vesihuollon, valaistuksen, kiveysten, asfaltoinnin ja viheralueiden uusimisen. Lisäksi 2,5 km vesihuoltolinjoja saneerataan ja katualueelle tehdään 100 km pilaristabilointia. Louhintaa toteutetaan noin 6000 m³ktr alueella.

Malminkentän pohjoiset koerakenteet: Toinen merkittävä osa urakasta on Malminkentän koerakenteet, joissa testataan erilaisia paalutus- ja stabilointitekniikoita alueen tulevia tarpeita varten. Noin 3000 puupaalua asennetaan, ja stabilointia tehdään erilaisilla sideaineilla, jotta löydetään sopivin ratkaisu kentän maaperän kantavuuden ja painumisen hallintaan. Lisäksi pystysalaojitus ja erilaiset maaperän seurantainstrumentit (kuten siirtymätangot ja inklinometrit) auttavat seuraamaan maaperän liikkumista ja painumista.

Töiden eteneminen

Urakan haasteet: Hankkeen haasteita ovat olemassa olevan tekniikan huomioiminen ja vilkkaan liikenteen hallinta työmaan alueella. Tattariharjuntien liikenteen sujuvuus on kriittinen, ja kaivantojen, louhintojen sekä stabilointitöiden aikataulutus on suunniteltu tarkasti.

Erityistä projektissa: Projekti sisältää muutamia poikkeuksellisia työvaiheita, kuten 500 metrin mittaisen, 600 mm halkaisijaltaan olevan teräksisen vesijohdon asennuksen sekä puupaalutuksen ja pystysalaojituksen toteutuksen. Stabilointi tehdään erilaisilla sideaineilla, jotta oikea ratkaisu Malminkentän maaperälle löytyy.

Töiden eteneminen: Työt ovat edenneet vauhdikkaasti. Tattariharjuntien saneerauksessa on käytössä kaksi stabilointikonetta, kaksi poravaunua sekä viisi kaivinkoneyksikköä. Malminkentän koerakenteiden osalta käytössä on kaksi Gradall-konetta, ja puupaalutusta tehdään apukoneen, Movax-laitteen ja loppulyöntikoneen avulla. Pystysalaojitukseen on käytössä erikoiskalusto.

Tämä projekti on esimerkki monipuolisesta ja teknisesti vaativasta infrarakentamisesta, jossa yhdistyvät katujen, vesihuollon ja maa-alueiden stabiloinnin erikoisratkaisut.

Muita projekteja

Lahden Kaupugintalon puisto

Lahden Kaupugintalon puisto

Kaupungintalonpuiston kunnostuksen keskeisenä tavoitteena oli puiston kulttuurihistoriallisten arvojen palauttaminen ja korostaminen. Näkymälinjoja avattiin ja puiston istutuksia palautettiin alkuperäisen historiallisen sommittelun mukaisesti. Kunnostukseen sisältyi myös puiston maanpinnan ja puistokäytävien käsittely, patsaiden ympäristöjen ennallistaminen, sekä historiallisen kokonaisuuden huomioon ottaminen.

Meritori

Espoon Aallokkorannassa rakennettiin tulvasuojusta meriveden pinnan nousun vuoksi. Tuolvasuojuksen tarkoituksena on suojata alueella sijaitsevia asuntoja. Tulvasuojuksen rakentamisen yhteydessä kunnostettiin myös  vuonna 1991 miljööpalkinnon saanut Meritori alkuperäistäkin upeampaan loistoon. Projekti oli erikoisrakentamisen taidonnäyte. 

Itäbaana

Itäbaana

Itäisen Helsingin ja kantakaupungin välille rakennettava pyöräilijöiden ja kävelijöiden Itäbaana syntyy vaiheittain. Tieluiska rakentaa parhaillaan sen reilun kilometrin osuutta Herttoniemessä ja Kulosaaressa, Tupasaarentien ja Hiihtäjänkujan välillä.