Ajankohtaista tietoa Laajasalontien uudistuksen aikataulusta ja etenemisestä
Julkaistu: 28. marraskuuta 2022
Maan alle jäävän tekniikan rakennustöissä on tullut syksyn 2022 aikana viivästyksiä, jotka ovat aiheuttaneet myös marraskuun lopun tavoiteaikataulusta myöhästymisen. Tämän hetken tavoitteena on saada suurin osa pintatöistä valmiiksi jouluun mennessä. Säiden salliessa kaivu- ja täyttötöitä jatketaan myös joulun jälkeen, mutta sellaiset viher-, kiveys- ja asfaltointityöt, joita ei voida tehdä enää eteenpäin pakkaskelien alettua, jatkuvat huhti-toukokuussa 2023.
Viivästyksistä huolimatta rakennustyöt ovat edenneet loka-marraskuun aikana. Maan alle jäävän tekniikan valmistumisella on suuri merkitys myös pintatöiden etenemiselle. Tällä hetkellä vesihuoltoon liittyvistä töistä on tehty jo 98 %, kaukolämmöstä 70 % ja operaattoriputkituksista 85 %.
Talven aikana etenevät työvaiheet
Työmaa jatkaa myös talvikauden aikana työskentelyä kaivu- ja pintatöiden parissa niin pitkään kuin säät sallivat. Vuoden 2022 loppuun mennessä on tavoitteena saada täytettyä suurin osa risteyksissä nyt auki olevista kaivannoista. Myös reunakiveyksien asennuksia ja asfaltointitöitä ajoratamerkintöineen jatketaan talven aikana niin pitkään kuin mahdollista. Urakan viimeisiä kaukolämpöliitäntöjä on aikataulutettu vielä tammikuulle 2023 ja talven aikana tehdään loppuun vielä myös pienempiä vesihuoltoon liittyviä kaivu- ja täyttötöitä.
Jouluun mennessä on tavoitteena saada ohjattua Laajasalontiellä pohjoiseen eli Herttoniemen suuntaan kulkeva moottoriajoneuvoliikenne lopullisille kaistoille. Etelän eli Santahaminan suuntaan kulkeva liikenne on saatu ohjattua jo aiemmin lopullisille kaistoille.
Tällä hetkellä uusista valaisimista on käytössä 40 %. Koko urakka-alueen valaisinten pitäisi olla käyttökunnossa vuoden 2022 loppuun mennessä.


Pyöräily- ja jalankulkureittien ja bussipysäkkien valmistuminen
Pyöräily- ja jalankulkureittien pintatöitä tehdään talven aikana viikoittain eteenpäin niin pitkään kuin säät sallivat. Kun Laajasalontietä pitkin kulkeva moottoriajoneuvoliikenne saadaan ohjattua lopullisille kaistoille, myös väliaikaisilta bussipysäkeiltä päästään siirtymään lopullisten bussipysäkkien käyttöön. Lopullisten pysäkkien katokset on asennettu jo paikoilleen ja ne erottuvat työmaaympäristöstä, sillä pysäkkialueet ovat kivettyjä.
Kauppakeskuksen ja Santahaminan lopulliset bussipysäkit ovat lähellä väliaikaisten pysäkkien sijainteja. Laajasalontielle Sarvastonkaaren tuntumaan on tulossa yksi uusi bussipysäkki, jonka katos on jo asennettu paikoilleen. Lisäksi tämänhetkisen urakan jäljiltä jää vielä käyttöön yksi väliaikainen pysäkki lähelle Koirasaarentien risteystä, joka palvelee bussimatkustajia Koirasaarentien rakentamisen aikana.
Laajasalontien vieressä kulkevat pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden väylät saadaan jalankulkuväylän osalta päällystettyä jo talven aikana suurimmalta osalta Laajasalontietä. Kyseinen 2,5 metriä leveä väylä on kevääseen asti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteiskäytössä. Pyöräilijöiden omaa kaistaa ei todennäköisesti saada viimeisteltyä ennen kevättä, sillä pyöräväylien päällystämiseen käytettävä punainen asfaltti on asennusvaiheessa arka kylmälle ja kostealle, jonka vuoksi pyöräkaistat tullaan viimeistelemään vasta keväällä.
Kevään 2023 pintojen viimeistelytyöt
Pyöräilykaistojen lisäksi suurimmalle osalle urakka-aluetta tehdään vielä viimeisteleviä asfalttikerroksia toukokuusta 2023 alkaen. Viimeinen asfalttikerros tehdään keväällä säiden lämmettyä sen vuoksi, että viimeistelypinnasta saadaan mahdollisimman kestävä ja laadukas.
Myös kaikki keskeneräiset vihertyöt, katukiveykset ja muut viimeistelytyöt tehdään valmiiksi huhti-toukokuusta 2023 lähtien. Urakan tämän osuuden tavoitteena on, että kaikki viimeistelytyöt ovat valmiina juhannukseen 2023 mennessä.